Allt som ofta dyker det upp frågor och funderingar när man handlar på Internet. Här har vi listat de vanligaste frågorna till vår kundtjänst (FAQ - Frequently Asked Questions). Vi har kategoriserat frågorna i menyn här intill. Vi är alltid intresserade av dina åsikter och funderingar och vill gärna ta del av vad du tycker. Hör gärna av dig!
Allmänna frågor
Adressändring
- Jag vill ha mina varor till en annan adress än den jag är folkbokförd på. Går inte det?
- Om du vill göra ditt köp mot faktura kan du bara få din order till folkbokföringsadressen. Annars klickar du i rutan ”Vill inte ange Personnr. (EJ fakturabetalning)” . Då kan du bara göra ditt köp mot kort, men får välja vilken adress du vill. Om du nyligen flyttat eller av annan orsak inte är korrekt registrerad hos folkbokföringen får du kontakta Skatteverket först.
OBS! Det går inte att skapa flera ordrar via snabbkassan till olika adresser om man använder samma kontaktuppgifter. Då uppdaterar systemet den senaste adressen som har använts till alla ordrar om man lägger ordrarna samma dag. Kontakta kundtjänst för att höra hur det är bäst att göra i just ditt fall.
- Jag vill registera mitt företag som kund. Hur gör jag det?
- För tillfället går det inte rent tekniskt att registrera en företagskund på vår hemsida. Dock ändrar vi gärna er profil manuellt från privat- till företagskonto.
Skapa först ett privatkonto som vanligt. Här behövs kontotecknarens personnummer. Maila sedan företagets namn, leveransadress samt organisationsnummer till info@shopping4net.com och ange ”Ändra kundkonto från Privat till Företag” i ämnesraden.
OBS! Gäller ej för läkemedel.
Vi kan inte lägga till referensnummer eller andra önskemmål på fakturan och inte heller skicka fakturor och leveranser till olika adresser. Kontakta kundtjänst vid frågor.
Avgifter
- Tillkommer det några avgifter i samband med ett köp?
- Vid köp mot faktura (15dgr) är fakturaavgiften 0 kr. Övriga avgifter i samband med olika typer av delbetalning syns i kassan vid respektive alternativ.
Betalning
- Vilka olika betalningsalternativ finns?
- Du kan betala med kort (VISA, Mastercard), faktura (15 eller 30 dagar) eller något av våra delbetalningsalternativ.
För tillfället är postförskottsbetalning inte möjlig.
- Varför får jag inte upp betalningsalternativet för faktura i kassan?
- Detta kan bero på 3 olika saker…
-
Du har tidigare betalningsanmärkningar och har alltså inte godkänts i vår kreditkoll.
-
Du har missat att fylla i ditt personnummer under kunduppgifterna. Du kan själv kontrollera detta genom att logga in på vår hemsida och klicka på "Min profil" och gå vidare till ”Mina kunduppgifter”.
-
Du har överskridit kreditgränsen. Läs mer under Shopping4nets köpvillkor…
Du kan alltid kontakta för kundservice så kan de dubbelkolla orsaken om du är osäker. - Jag har valt ”kort” som betalningsalternativ men kommer inte vidare till någon sida där jag kan skriva in mina kortdetaljer. Vad gör jag för fel?
- Detta beror förmodligen på att du använder en webbläsare som inte stödjer denna funktion, exempelvis Safari eller Firefox. Vårt tips är att du provar med en annan webbläsare eller annan dator. Är det senare i betalningsprocessen problemen uppstår bör du först höra med din bank att allt är OK och att de tillåter köp från vår sida. Om problem kvarstår är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Cookies
- Vad är en cookie?
En cookie är en liten textfil som en webbplats du besöker begär att få spara på din dator.
Cookies används på många webbplatser för att identifiera besökaren och ge tillgång till olika
funktioner. Cookie-filer gör ingen skada på din dator utan består endast av text och kan inte
heller innehålla något virus. Filerna tar praktiskt taget ingen plats och det finns två typer
av cookies:
- Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel
för att mäta hur besökaren rör sig på hemsidan. Detta för att kunna erbjuda besökaren bättre
tjänster och service.
- Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på
en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne exempelvis för att hålla reda på
vilket språk du har valt. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan
försvinner när du stänger din webbläsare.
- Hur använder Shopping4net cookies?
Shopping4net använder cookies för att underlätta för dig när du besöker hemsidan. T.ex. för
att du ska kunna logga in med sina kontouppgifter och för att hålla reda på vad som lagts i
kundvagnen. Vi använder aldrig cookies för att lagra personlig information om dig.
Du kan i inställningarna för din webbläsare själv ange om du accepterar att cookie-filer
placeras hos dig eller inte, men för att vårt shoppingsystem ska fungera är dessa filer
nödvändiga. Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos
dig.
Leverans
- Hur skickas mina produkter?
- Hur försändelserna skickas beror till största delen på vikten och storleken. Alla produkter skickas från ett spridningslager i Göteborg och försändelser upp till 2 kg skickas normalt i slitstarka och vadderade kuvert eller små lådor. Dessa kuvert sorteras som varubrev och levereras av posten till aktuell leveransadress. Försändelser tyngre än 2 kg skickas i wellpappkartonger som postpaket med kollinummer och kräver uthämtning vid närmaste utlämningscentral. Försändelser som klassas som skrymmande oavsett vikt får en avisering och kräver även dessa uthämtningar vid närmste utlämningscentral. Vi använder olika speditörer och leveransalternativ vilka framkommer i kassan. Man kan också välja att få paketet levererat till hemadressen på vissa orter.
- Får jag alltid hem mina varor i brevlådan?
- Det är en rad faktorer som spelar in som påverkar leveransen hem till brevlådan. Generellt kan sägas att om brevbäraren bedömer att försändelsen går ner i brevlådan så levereras varorna hem till dörren/brevlådan. Om inte så skriver brevbäraren en avi eller skickar ett SMS och försändelsen får hämtas på närmaste utlämningscentral.
- Vad kostar frakten?
- Valbara fraktalternativ styrs dels av vilka alternativ som finns tillgängliga där du bor dvs. det styrs utifrån ditt postnummer men också beroende på storleken på din order. Valbara fraktalternativ presenteras tydligt i kassan innan du slutför ditt köp.
Fri fraktgräns
Hos Shopping4net beräknas gränsen för fri frakt utifrån vilken eller vilka avdelningar du handlar från.
För produkter från avdelningarna Skönhet, Hälsokost, Apotek, Fitness och Print erbjuds fri frakt över 299 kr.
För produkter från avdelningarna Hem & Inredning och Kontaktlinser erbjuds fri frakt över 499 kr.
För produkter från avdelningen Leksaker, Barn & Baby erbjuds fri frakt över 599 kr.
Det är alltid den högsta gränsen som gäller om du handlar produkter från flera avdelningar.
Ex: Köper du produkter från enbart skönhetsavdelningen får du fri frakt när du handlar för mer än 299 kr. Men om du däremot köper produkter från både skönhetsavdelningen OCH Hem & Inredning så blir istället gränsen 499 kr. - Min order har status ”skickad”, men jag har inte fått paketet. Kan jag spåra det på något sätt?
- Då vi önskar snabbast möjliga leverans till Dig så sänds många försändelser (framförallt mindre) som brev. Ibland är breven så små att inga spårningsnummer finns men brevet lämnas till din adress inom några arbetsdagar.
Större produkter eller beställningar skickas via Varubrev (PostNord eller Citymail) alternativt via DHL, MyPack eller Best, och har således ett kolli-ID. Spårning sker via information i Din leveransbekräftelse eller i "mina Sidor". Alternativt kan Ni kontakta kundtjänst så ger de dig detta.
Min order
- Jag är osäker på om min order är OK och/eller vilken status den har. Hur kan jag kontrollera detta?
- Logga in på vår hemsida och klicka på "Min profil". Klicka på "Mina ordrar" så visas de senaste ordrarna du lagt. Gäller det en order som är äldre än de som visas får du söka ordern via alternativen i toppen av sidan.
Klicka på ordernumret för aktuell order så visas ordern. Nu ser du när ordern skapades, orderstatusen och vilket betalningsalternativ som är valt (faktura/kort).
- Vad betyder orderstatus ”beställd”?
- Detta innebär att vi registrerat din order men ännu inte skickat den. Finns varan på lager när du gjort din order skickas den vanligtvis samma dag om beställningen gjorts innan 14.00. Annars beställs den från leverantör och i regel skickar vi den samma dag den kommer in till oss. Har din order haft status ”beställd” mer än en dag betyder det alltså att vi väntar på att få in varan från vår leverantör eller att vi har väldigt mycket att göra pga stora ordermängder (speciellt efter helger eller storhelger).
- Vad betyder orderstatus ”Ej genomförd/Error”?
- En order med denna status har inte gått igenom i vårt system och kommer alltså inte skickas. Detta beror förmodligen på att något har blivit fel när du försökt betala med kort.
Reklamation
- Hur reklamerar jag en produkt?
- Om en vara är skadad eller felaktig när den anländer skall den reklameras inom 7 dagar från leveransdatum. Shopping4net åtar sig att kostnadsfritt åtgärda felet vid eventuella reklamationsärenden. Som kund har du ansvar för att undersöka produkterna noggrant vid mottagandet för att försäkra dig om att de är felfria.
Vid reklamation skall retursedeln som återfinns på baksidan av fakturan fyllas i och skickas med. Varorna/produkterna skall återsändas i originalförpackningar samt väl förpackade i av posten godkänt ytteremballage (exempelvis wellpapp). Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig.
Det är viktigt att en korrekt retur/reklamation görs och vid frågor och funderingar står Shopping4nets kundservice alltid till er tjänst. Läs mer om reklamation i Shopping4nets köpvillkor…
- Vilken information behöver jag bifoga när jag reklamerar en produkt?
- Om möjligt ser vi helst att du använder returformuläret på baksidan av din faktura.
Har du inte kvar denna skickar du tillbaka din reklamation med:
-
Alla uppgifter om produkten.
-
Vad du upplever är problemet
-
Dina kunduppgifter, namn, adress och kundnummer.
Returer
- Vem står för porto om jag behöver sända tillbaka en produkt?
- Om returen gäller en reklamation eller en av Shopping4net fellevererad vara står Shopping4net för returkostnaden. Kontakta kundjtänst för vidare information om hur du går tillväga.
Om det är en retur orsakad av en felbeställning (ångerrätt) av kunden står kunden för returkostnaden. Shopping4net tar inget ansvar för returer av ångrade köp som försvinner i posthanteringen.
Läs mer om reklamation och ångerrätt i Shopping4nets köpvillkor.
Säkerhet
- Hur fungerar Shopping4net integritetspolicy?
- Shopping4net AB (Shopping4net), Mediavägen 4, 438 91 Landvetter, orgnr: 556823-3604, är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av Shopping4net. Vi följer Personuppgiftslagen (PUL), SFS 1998:204 som ersättes av det nya EU-gemensamma regelverket GDPR (Dataskyddsförordningen) aktiv från den 25maj 2018.
Shopping4net har uppdaterat vår Integritetspolicy med anledning av detta. Vi vill att du skall känna dig trygg när du handlar eller lämnar dina uppgifter till oss och därför är det viktigt att vi är öppna med hur vi behandlar och samlar in din personliga information.
Hur det fungerar, hur vi samlar in data samt hur vi sparar den kan du läsa mer om i vår integritetspolicy.
- Vad har jag för säkerhet när jag handlar med kort hos Shopping4net?
- Alla kortbetalningar sker via Nets, inga kortuppgifter lagras hos oss utan de sparas hos vår samarbetspartner Nets.
Nets stödjer 3D Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.
Shopping4net
- Vad är Shopping4net?
- Shopping4net är ett e-varuhus och fungerar ungefär som en butiksgalleria eller ett stort varuhus fast på nätet. Största skillnaden från en traditionell butiksgalleria där varje butik är sin egen är att alla avdelningar hos Shopping4net är integrerade. Shopping4net är som ett stort varuhus där du plockar dina varor i en gemensam kundvagn och betalar i en och samma kassa. Shopping4net erbjuder ett stort urval produkter inom en rad olika avdelningar och genom smarta logistiklösningar, personligt engagemang och nytänkande ger vi dig ett billigt, tryggt och enkelt sätt att handla. Du spara tid och undviker trängsel och långa köer.
Genom flikarna upptill på sidan når du enkelt de olika avdelningarna hos Shopping4net. Varje avdelning är specialiserad inom sitt unika område med välutbildad personal som ger dig personlig service och god vägledning.
- Har ni någon butik som man kan komma och handla i personligen?
- Ja, vår butik, Shopping4net Beautystore i Lerums köpcentrum Solkatten öppnades sommaren 2017.
Butiken har dock inte hela Shopping4nets sortiment utan är en renodlad butik för vår avdelning kring skönhetsprodukter. Du hittar produkter inom doft, make-up, hud- och hårvård i vår fysiska butik.